Geometri
iki ve üç boyutlu uzayda, yüzeyler arasındaki hacim, alan, uzunluk ve açı
ilişkilerini inceleyen bir derstir. Özellikle mühendislik alanında olmak üzere
her türlü sayısal bilimin temelinde geometri vardır. Tamamen mantık yürütmeye,
zeka gücünü arttırmaya ve pratik düşünme yeteneğini kazandırmaya yönelik bir
derstir. Ayrıca şekillerle düşünmeyi ve işlem yapabilmeyi, üç boyutlu bir
düşünce yapısı kazandırmayı, geometrik kavramların anlamlarını, birbirleriyle
olan ilişkilerini keşfettirmeyi amaçlar.
Geometri
dersi hemen hemen bütün branşlar için zorlu ve bunaltıcı bir ders gibi
algılanmaktadır. Bu nedenle, en başta bu ön yargıyı ortadan kaldırmak adına,
Geometriyi bulmaca çözüyormuş alışkanlığı ve içtenliği ile çözmek gerektiğini
düşünüyorum.
İlk
başlarda yapılan çözümler bunaltıcı ve haddinden fazla zaman alıcı olabilir
ancak; satranç oyunu gibi kuralları ve hamleleri kavradıkça giderek hız ve
teknik kazanırsınız. Bu anlamda Geometri dersinde verilen bilgiler kadar soruda
gizli olan bilgiler de çok önemli roller üstlenirler. Bu önemli rollere
geçmeden önce, dilerseniz bu dersin özellerine değinelim ve daha sonra da
pratik teknikler üzerinde durmaya çalışalım.
Geometri Dersine Ait Soruların Özellikleri ve Çözüm Teknikleri
- Geometri dersi şekil ağırlıklı, görmeye dayalı sorulardan oluşur, salt bilgi soruları yoktur ve sorulmamaktadır.
- Tartışmasız kesin sonuçları vardır.
- Sorular çözülürken verilerin yanında büyük ölçüde yorum gücü ve mantık kullanılır.
- Geometri’de şekilli sorular ağırlıkta olduğundan, verilen bilgilere dikkatlice bakılmalı ve veriler şekle taşınarak nasıl kullanılabilir diye üzerinde düşünerek çözüme ulaşılmalıdır.
- Sorudaki hiçbir bilgi gereksiz değildir. Çözüme ulaşmak için bütün verilerin kullanılması gerekir.
- Ayrıca öğrenci, sorunun çözümü için verilen şekil üzerinde ilâve çizimler yapıp yardımcı doğrulardan yararlanmalıdır.
- Geometri soruları öğrencilerin şekiller arasında ilişki kurabilme yeteneğine bağlı olarak çözülen sorulardır. Bu nedenle olabildiğince farklı soru kalıplarıyla karşılaşmak gerekmektedir.
- Soru ile karşılaşıldığında şekiller arasındaki ilişki ilk bakışta görülemeyebilir. Sorular üzerinde sonuca ulaşılamadığı zaman, sonradan o sorulara dönerek farklı bir bakış açısı yakalanmaya çalışılmalıdır.
Bunlardan daha da önemlisi, Geometrinin alfabesi olan açılar, üçgenler, benzerlik gibi konularda son derece yetkin olmanız gerekiyor. Bu konulara ilişkin denklem ve formülleri bu nedenle çok iyi kavramanız ve işlemsel düzeyde çok iyi kullanabilmeniz gerekiyor.
Bu
tekniklerin yanı sıra aşağıdaki temel alışkanlıklara da titizlikle dikkat
etmeniz gerektiğini ayrıca vurgulamak istiyorum. Bu temel alışkanlıklar
şunlardır:
- Öğretmenlerinizi dinlerken düzenli notlar tutunuz.
- Dersten sonra eve gittiğinizde defterinizdeki notları temize çekin veya tekrar müsvedde kağıtlara yazarak,çizerek çalışın.
- Konuyu anlamadan sorulara geçmeyin, konuyu anladığınıza inandığınızda önce çözümlü sorulardan, sonra da test sorularından bir miktar çözün.
- Soru çözerken problemlerde verilenleri ve istenenleri düzenli olarak bir kenara yazın.
- Soru çözerken sizi sonuca götürecek teoremi, kuramı, kuralı ve özdeşlikleri belirleyin.
- Verilenleri işlem sırasına göre ilgili formül ya da teoremlere uygulayın.
- Sonucu bulun ve [vaktiniz varsa] sağlamasını yapın.
- Derste öğretmen ders boyunca dikkatlice dinlenmeli ve gerektiğinde önemli ipuçları not alınmalıdır. Şekil ve işlemlerle dersteki öğrenme pekiştirilmelidir.
- Örnekler dikkatle izlenmeli, şekiller ve çözüm yöntemleri doğru olarak yazılmalıdır.
- Ders esnasında anlaşılmayan noktalar öğretmene sorulmalıdır. Konunun tüm formüllerini ezberlemek yerine; konuların ve formüllerin mantığı kavranmaya çalışılmalıdır.
- Geometri dersine ön yargılı yaklaşım ders işleyişini ve anlama kapasitesini de olumsuz yönde etkiler. Bu nedenle Geometrinin öğrenilemeyeceğine dair olumsuz düşüncelerden uzak durulmalıdır.
- Bireysel çalışmalarda Geometri sorularını çözebilmek için Matematik dersine ait köklü
- sayılar, rasyonel sayılar ve denklemler konularını iyi bilmek gerekmektedir.
- Konular, sırası takip edilerek ilerlenmelidir.
- Geometride esas olan ezbercilik değil, yorum gücüne sahip olmaktır. Çok soru çözerek konularla ilgili farklı bakış açıları kazanıp,bu yorum gücü geliştirilmelidir.
- Konularla ilgili geçmiş yıllarda sorulmuş olan sorular mutlaka incelenmelidir.
- Belirli aralıklarla konu tekrarları mutlaka yapılarak konuların unutulması önlenmelidir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder